måndag 3 mars 2008

Fallas, Valencias karneval!

Sa har vi da kommit till den tiden pa aret da Valencia transformeras till ett enda stort fyrverkeri!!!

Har just avlyssnat 5 minuter av fyrverkeri, pa RADION!!! Har ni hort nat sa dumt!! Man direktsander alltsa pa radion dessa Macletas som de heter. Varje dag kl 14.00 avfyras en hel hog med fyrverkerier, varje dag fran 1 mars till den 19 mars nar Fallas ar over sa kommer dessa fyrverkerier att horas och ses. Alltsa jag vet inte om man ser sa himla mycket heller, for det ar ju liksom mitt pa ljusan dan! Men det ar smallarna som folk gar i gang pa vad jag forstar. Har inte hunnit med att inspektera eller uppleva detta annu, men jag har 100% saker pa att jag inte kommer att ga ur denna period oberord.

Helgen har varit lugn, vi har varit i Madrid och tagit det lugnt. Akte upp redan torsdag kvall, fredan spenderades forst pa en tandlakarmottagning, jag klarade mig utan smarre besvar, lite rengoring av tandsten sa var jag klar. Sambon daremot... ja d tog lite langre tid och dar hittades mer och mer saker att atgarda sa fort man skrapade lite pa ytan. Vid lunch var vi dar i sakert 2 timmar om inte lite mer, sen blev det lunch med vannerna i ett shoppingcenter, och lite H&M shopping efter lunchen. Sen tillbaka till mottagningen dock en snabbis for att bestamma farg pa sambons brygga och krona som ska fixas nu till helgen. Efter det var det dags att halsa pa vannerna fran sodern (ni vet hon som e dryg o han som e uruguayan, mina favvisar) som flyttat till Madrid.

Jag kommer nog aldrig att sluta forundras over dom. Nu har dom hittat en lagenhet, som skulle vara saaaa fin o hej o ha, visst den var jattemysig, men inte 17 tror jag att den var 80 kvm stor!! Aldrig i livet! Sovrummen var extremt sma, master bedroom var val ok, men mindre an vart och andra rummet, fick dotterns sang och skotbord typ plats, men inte mycket mer!! Koket hade 3 fullstora koksskap inte mycke till forvaring dar inte och vardagsrummet var ok men litet, allt var litet. Kan inte vara mer an max 60 kvm, men som ni redan vet ar dom ju alltid storst och bast o vackrast. Nar sambon berattade om tandlakarbesoket och att tandlakaren beromt mina tander och att tander sag ut som mina inte var vanlig, det var vanligare att dom sag ut som sambons. Tror ni inte att frun maste vara battre an det, hon hade ju faktiskt bara 4 hal och dom hade hon fran 12 ars aldern och inget efter det!!! Halla.... ge dig, lagg ner... att hon ens orkar halla pa!!! Jag orkar inte ens kommentera. Sen ska deras lilla sota dotter pa 6 manader borja pa dagis denna vecka!!! Herregud sager jag bara... Barnflicka har ni hort talas om det? Hon ska inte kunna forsvara sig lite mer innan ni "ger" bort henne hela dagarna??? Jag orkar inte kommentera det heller, for det ar liksom ingen ide om ni forstar vad jag menar. Jag skulle aldrig kunna gora nagot liknande. Har man forutsattningarna som dom har ekonomiskt, plus att karln inte har nagot jobb, han ska dra i gang sitt eget foretag men halla, skaffa nagon som kommer hem till er nagra timmar per dag da da sa han kan komma i fran men inte till ett dagis!!! Ja, ni forstar ju... jag sager liksom inte sa mycke, jag later det vara och sa pratar jag och sambon sen over hur vi inte vill ha det! ;)

Lordan blev lugn till en borjan, da det blev lite sent med midda pa fredan och dalig somn, men eftermiddan spenderades pa favvo varuhuset, IKEA! Lite smasaker inhandlades, det gar ju inte o komma darifran utan nat heller!! Och kvallen spenderades pa tandlakarmottagningen igen, da sambons tander skulle forberedas infor bryggorna som ska in till helgen, samt att det da hittades lite ny karies som maste fixas, plus att en annan patient dok upp sa dar vid 21 tiden (sambon o tandlakarn akte dit till 19) sa vi kom darifran vid 23 tiden och sen var den kvallen slut.

Sondag inleddes med lite shopping igen, denna gang var det dock vara vanner C och M som skulle shoppa. C en ny dator och en extern harddisk, men naturligtvis slutade det aven med att vi shoppade, dock en micro. Koket borjar ta form, diskmaskinen saknas fortfarande, men vi borjar narma oss. Senare kom andra vanner fran Uruguay boendes i Madrid over pa en grill lunch pa deras underbara terass i solen. Eftermiddagen var valdigt trevlig, men mycke mat, mycke prat och inte lika mycke vin innan det var dags for hemfard till Valencia.

Vet ni vad, jag har faktiskt lite jobb idag, sa jag ska val se till att fa det gjort nu i stallet for att sitta har o beklaga mig! Hasta luego!

1 kommentar:

Anonym sa...

hej kusin! härligt med falls och du kommer knappast gå ut oberörd åk ner till stan en lördag vid två så står ju tusentals och kollar på dessa osynliga bomber..spanjorer.. synd jag som vela vara där nere och hälsa på nu.. men men en annan gång snart hoppas jag saknar valencia som tusan..hota din man med en stekpanna i huvudet om han inte lagar mat annars jäklar. ord och ingen pardon vettu. hihihi.. sitter du och glajar i trappen på jobbet fin bild.. hörs snart.. besos