måndag 10 mars 2008

Åskan kommer…

Eller kanske inte, det var visst det beromda dags fyrverkeriet!!! Jag befinner mig ca 4.5 km fran vart fyrverkerierna fyras av men idag hordes de som om de vore runt hornet, eller som om askan var pa gang. Helt otroligt!!! Till helgen nar vi ar hemma far det val bli ett besok narmare stan for att se vad det hela ar! Det borjar komma upp lite fallas figurer lite har och var, eller dom ar inte fardig monterade annu men man kan se vart de kommer att sta och man kan se dom inpackade i plast.

Helgen har varit lugn, i lordas var det uttagning till Eurovisions song contest har i Spanien, men jag vet inte om spanjorerna tycker det ar en tavling att gora bort sig i eller vad. Detta ar vann Baila Chiki-Chiki, kolla o kom garna med kommentarer, ar detta 2008 ars vinnare av Eurovision???

Igar var det president val har i Spanien, efter veckor av kampanjer och forsta partiledar/presidentkandidat debatterna pa 15 ar sa vann sittande arbetarpartiet PSOE over det konservativa PP. Som ni sakert redan har sett och hort, inleddes valet med att ETA mordade en fd PSOE ledamot i Baskien. Enligt vad jag sett och hort pa nyheterna har de senaste 30 aren av val alltid haft nagot attentat och nagon har dott innan. Senaste valet 2004 exploderade Al-Quaedas bomd pa tagstationen Atocha i Madrid, sa lite nervig var man har i fredags kvall nar man anlande med tag till just Atocha. Forutom att taget gick sonder 30 minuter efter avfard fran Valencia och tagbyte i Xátiva som ledde till 1,5 timmes forsening gick allt val!

Sa annu en helg har spenderats i huvudstaden, valdigt lugnt maste jag saga. Vi har mest umgatts med vannerna C och M, hjalp dem i datainkop (jo vi gjorde det forra helgen ocksa, men denna helg byttes den datorn ut som koptes forra helgen) och aven lite annat smatt fixande med dator/elektronikprylar! Lordag kvall var vi ut pa restaurang och kakade, himla trevligt. Vi var pa operarestaurangen. Nej den ligger inte i anslutning till Operan och vi har inte sett opera. Vi har dock lyssnat pa opera da nagra av servitorerna ar sangare, sa mellan ratterna brister de ut i opera!! Underbart! En harligt skon avslappnad stamning dar sangarna driver med varandra och har allmant roligt som smittar av sig till publiken. Valdigt harligt stalle!

Idag skiner inte solen lika fint som den gjort under helgen, o det ar lite kyligt (kanske runt 14 grader) men det ska forhoppningsvis bli battre under veckan.

Jag borde inte langre forvanas over nagot i det har landet, men det gor jag. I morse pa vag till jobbet, gick jag over ett overgangsstalle med signaler. Dock far gangtrafikanter gront samtidigt som dom som kan svanga vanster. Sa jag gick over min halva, moter en kvinna med barnvagn pa mitten tror ni bilarna som ska vanster stannar for kvinnan!? Hade hon inte stannat pa mitten for att forsakra sig om att bilarna skulle stanna, hade hon och barnvagnen blivit pakord! Bussen stannar och om bussen stannar ser man val for 17 att man bor stanna?!?! Nae, en taxi bara svanger ut framfor kvinnan!!! Det ar livsfarligt i den har jakla stan, oavsett om man e bilist, cyklist eller gangtrafikant. Varje dag jag kor bil ar det nan idiot som svanger in framfor en, eller genar over 2 filer i en rondell eller liknande. Dock kanns det ju lite tryggare att sitta i en bil da och inte vara cyklist eller gangtrafikant! Jag vet inte om dom far sina korkort pa posten har eller vad, men backspeglar vet dom inte vad det ar, inte heller blinkers eller ligga i en fil och inte pa mittlinjen! Jag borjar forsta sambons resonemang att det ar battre att gasa pa och lagga alla idoter bakom sig, aven fast jag inte gillar det men va 17 ska man gora?!?!

Naja, jag kom till jobbet oskadd, ska komma hem oskadd ocksa nar jag far ga om nagra timmar! Fick idag klart att nasta vecka, paskveckan kommer vi vara lediga fran onsdag till tisdagen efter pask, hade dom inte kunnat komma fram till detta liiite tidigare sa man kanske hade haft en chans att aka nan stans! Nu e d ju liksom kort, alla biljetter ar svindyra eller utsalda. Men vi far val gora det basta av det och anvanda var fantasi och gora utflykter har i omgivningen, for spendera 7 dagar nere i Vera hos favvokompisarna, gor jag bara inte!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ohh... inte visste jag att Ronny eller om det är Ragge, hade emegrerat till Spanien och ska få vara med i Schlaget!

Anonym sa...

Hum... det heter emigrerat... sorry

Anonym sa...

Ja onekligen lite Ronny & ragge-stuk! ´Men spanska språket är ju ialla fall ganska vackert, om man ska säga något posituvt.. Hörde just en annan låt från den spanska uttagningen med casa Azul (??) eller nåt liknande - den var glad o poppig! Nå, vi får nu se vad Sverige kommer med: vad kan vara ett bra komplement till finsk heavy & spansk ronny & ragge? Christer sjögren Kanske?

K sa...

haha skulle inte forvana mig om det blir Chrille som far va me!!! Hann ju med o se hans framtradande nar jag var hemma... oh my good... tror jag skippar finalen i ar igen, lar ju fa veta i alla fall om det blev Chrille, Ronny&Ragge eller finsk heavy som vinner!! ;) plus att man har ju fanatiska eurvision vanner som sakert kommer blogga om det! ;)