fredag 18 januari 2008

Gaster...

Vi har gaster hemma! Det finns gaster och gaster, tyvarr kan man urskilja olika typer av gaster. Dom som ar "normala"gaster och de som inte ar det. Nu far ni som ev tanker komma pa besok inte blir ihjalskramda och tro att ni maste bete er pa ett visst satt nar ni kommer till oss, absolut inte! Som sagt det finns gaster och sen finns det gaster, gaster som knappt marks, som hjalper till och fixar o donar, som skoter sig sjalva och som underlattar vardagen. Sen finns det dom som man blir pa daligt humor redan innan dom anlander. Dom skulle alltsa anlanda igar kvall, runt 22 var forsta budet. Sa jag hann med att besoka gymmet innan handling, undanplockning hemma och laga middag. Nar M kommer vid 21, har han precis pratat med dom och dom har inte ens lamnat Madrid annu for dom skulle till Fnac (typ expert) och lamna tillbaka nat. Vilket betyder att det skulle droja minst 3 timmar till innan dom skulle dyka upp. Vi kakar, plockar o donar, forsoker halla mig vaken men vid tolvslaget ger jag upp. Ar det inte fruktansvart oforskamt att komma hem till folk som man vet ska jobba dagen efter vid 1-tiden pa natten??? Bara det gor mig pa daligt humor.

Naja, upp o hoppa i morse, horde lilla tjejen vakna till nar jag gjorde mig i ordning. Kommer ut i vardagsrum och kok och hela hemmet ar liksom invaderat av dessa manniskor!!! Det ar vaskor, barnvagnar, skotvaskor, handdukar i soffan, nappflaskor you name it, overallt!!! Visst kan jag ta att barnvagnen star i vardagsrummet, helt ok. Men ta for i h-e in era ryggsackar, handvaskor, skotvaskor in pa rummet, ni har ett full stort sovrum!!! Jag kan oxa forsta om vart hem inte direkt ar anpassat for sma barn dvs det finns inget skotbord etc, men snalla... byt inte bloja i en ljusbeige soffa!!! Visst en handduk under... men... man vet aldrig vad de sma kan hitta pa medans man byter. Anvand golvet, sangen vad helst annat an soffan eller soffbordet!!! Visa lite respekt, ar det for mycket begart?!
Men jag kanske ska vara nojd o glad for jag ska fa en Parker penna, eller?!?! Nae, en penna betyder noll. Visa respekt for dem du besoker sa behover ni inte ge nagon som helst gava. Det ar en sak om det vore nara vanner, som L med familj, M's van J-A med familj eller nan annan van som man kant hela livet och vet hur dom funkar och man kommer overens. Det kanns inte som vi nansin kommer bli nara vanner, jo M och R ar val hyfsat nara vanner, men jag kommer aldrig att bli van med frun, inte sa vi skulle kunna traffas sjalva eller gora nat sjalva om dom ska gora nat som inte vi vill. Man kan lara sig att tycka om manniskor, aven om man vid forsta gangen inte star ut med dom, men har... nae... vi skulle nog inte ens heja pa varann om vi mottes pa gatan och vara sambos inte var vanner...

Kanske e jag bara kinkig och vaknat pa fel sida, men jag funderade har pa morronen over hur vi beter oss nar vi ar gaster. Visst vi har kommit hem till vara gaster sent, men... de har inte jobbat dagen efter och vi kommer inte sent for att vi maste lamna tillbaka nat pa nan affar utan for att nan av oss inte kunnat ga tidigare fran jobbet. Vi forsoker halla oss i ett rum med alla saker, inte sprida ut oss overallt (jo ett undantag, hemma i byn har vi saker overallt... sorry mor o far), inte komma hem till folk o begara att fa lana tvattmaskinen det forsta vi gor (njo hos mor o far da... visst, jag kan forsta att de bott pa hotell i en vecka o inte har rena klader, men tank pa d nar du packar!!!). Det kanns valdigt otacksamt nar man sjalva har jobbat jarnet sen man kom hem efter jobbet for att fa bort saker for att det ska se snyggt ut och inte vara saker overallt, sa folk far plats att sitta etc, sa kommer man upp dan efter o det ser 10 ggr varre ut... hur kul e det?

Oh vet ni vad det trakigaste ar, att deras besok hos oss borjar nastan alltid sa har, med att jag blir pa daligt humor for dom beter sig som ... sen hjalper det ju inte att bli pa battre humor av att hon ar helt puckad och falsk (usch vilka grova ord jag tar i min mun...).

Nae, nu har jag nagra timmar att spendera har med mina vanner pa jobbet, kanske jag kan bli pa lite battre humor (har inte borjat battre pa jobbfronten heller tyvarr) och beklaga mig lite har. Jag har redan fatt sovplats hos min kollega P om jag inte fixar o vara hemma! ;) Men san dalig vardinna ska jag inte vara.

Ta inte illa upp vanner o bekanta, jag vill ha besokare, o alla ni som varit hos oss redan har aldrig fatt mig pa daligt humor redan innan ni kommit, snarare tvartom!!! O jag vill ha besok av barnfamiljer!!! Tror jag har 10ggr storre talamod med mina barnfamiljsvanner an just med denna, har val nat o gora med att jag inte fixar en av personerna...

Ha en trevlig helg, jag ska forsoka gora sa gott jag kan! ;)

Inga kommentarer: