tisdag 15 januari 2008

Bloggar

Jag har ganska nyss upptackt att en god van har bloggat i flera ar, hade jag ingen aning om! O inte nog me att hon bloggar, hon kan bli forfattare eller nat for hon skriver kanon!! Riktigt roligt att lasa hennes blogg. Nar jag laser den och aven andras bloggar, kommer jag pa mig sjalv att va bloggar jag for... skriver inget intressant alls, utan berattar mest om vad som hander i vardan, vilket normalt sett inte ar mycket... O inte har jag mycket att reflektera over pa jobbet, just nu ar det sa trakigt att all eventuell energi som man skulle kunna lagga pa annat, som att fixa den dar distanskursen eller lagga upp en affarsplan eller... you name it... den energin bara forsvinner, den finns liksom inte... Sitter mest har o surfar runt pa dumheter, laser nyheterna pa diverse dagstidningar, kollar om det kommit nagra uppdateringar pa vanners bloggar sa man far en stunds fordriv.

Varfor drar tankarna pa annat hall nar man har all tid i varlden att gora nagot vettigt? Jag sitter har o har fullt betalt men inte mycket att gora, och sa fort det dyker upp nagot att gora gar det alldeles for fort att avsluta uppgifterna. Eller sa far man sitta o prata med nan idiotisk spanjor som ar totalt noll serviceminded.

Reflekterade over det, om serviceyrken, nar jag laste vanninans blogg o hennes erfarenheter i London. I Spanien har dom ingen som helst koll pa vad service ar och definitivt inte att hand om kunderna. Nu generaliserar jag valdigt, sjalvklart finns det personer som frangar normen, som overallt. Det vanligaste om du handlar i en matbutik, kommer till kassan, du halsar och atminstone tittar pa kassorskan, som sedan aterlamnar vaxel eller kort till dig om du stracker ut hand for att ta emot. Har tittar dom inte ens pa dig, knappt hejar, och stracker du handen for att ta emot ovan, sa lagger hon det pa disken!!! Jag har rakat ut for samma kassorska flera ganger och hon andrar sig inte, samma visa varje gang. Vid nagot tillfalle har jag sagt nat surt nar jag gar darifran som typ tack for hjalpen eller det var snallt... jag brukar inte vara den som ar snorkig men f-n sa irriterande det ar nar du star dar med utstrackt hand o ett leende och sager tack o manniskan lagger kortet/vaxeln pa bandet... Sambon som normalt brukar vara den som har kommentarer till allt och alla om nagon beteer sig illa, men inte dar i butiken, han tycker det ar normalt typ. Kommer vi fran olika kulturer eller?

Ibland funderar jag pa om diskussioner med sambon ar pga att vi faktiskt kommer fran olika kulturer med olika levnadsvillkor, mentalitet etc, eller om det bara ar den banala skillnaden att vi ar man o kvinna. Detta kan man fundera lange och mycke pa om man vill, men for mycket blir man bara forvirrad sa det ar battre att bara forsoka ta dagen som den kommer och hoppas pa att det ar sa banalt att man tanker och gor saker pa ett satt, medans vi kvinnor gor det pa ett annat. Vi kanner val kanske mer ansvar for hem och sant, ser till att det finns mat, tvattade klader etc o inte satter pa tvattmaskinen nar det redan ar kris, for har tar det 2 dar for tvatten att torka aven om varmen e pa.

Inga kommentarer: