fredag 27 juni 2008

Viva España!

Ja eller vad sager man? Maste man heja pa nat lag i EM nar nu Sverige inte langre e med far man val heja pa det land dar man bor, sa Heja Spanien! Som alla sakert vet redan har Spanien gatt vidare till EM finalen i fotboll, nagot dom inte gjort sen 1978 eller nat sant! Sa Grattis Spanien, visa nu da att ni kan sla Tyskland!

Nar semifinalen var over igar, var det hog tid for den gravida damen att ga o sova, tror ni det var latt?? nae... spanjorerna blir ju som galna och som jag tidigare sagt bor vi ju i fyrverkeriernas huvudstad! sa fyrverkerier och bilar som tutar oh my...

Kan ju bara tanka mig vad som hander pa sondag om dom skulle vinna finalen... ingen somn att se fram emot dar, dra igen fonstren, dra ner jalusierna och hoppas att ingen passerar... verkar lite svart...

Sa till nagot annat, de flesta som laser har vet ju redan allt om allt, eftersom vi traffats och ingaende information har lamnats, kanske... men till er andra... en liten uppdatering pa barnfronten!

Jo se ni, 26 december ar det beraknat att en liten ska anlanda, far ju hoppas att det blir tva veckor for tidigt eller tva veckor for sent... Vi ar nu i 14:e veckan och allt gar bra. Inga krampor, forutom att jag blir latt illamaende om mat tiderna ruckas. Humoret gar upp o ner, trottheten borjar slappa, sover mer oroligt och har svart att hitta ratt stallning, sa jag har nog ett litet h-te framfor mig... jag som garna sover pa mage...
Vi har varit pa tva kontroller hos doktorn, denna gang har vi valt en privat klinik som vi fatt goda rekomendationer om och verkligheten ar helt enligt rekomendationerna. All personal man kommer i kontakt med fran receptionister till skoterskor, lakare och kassapersonal, alla ar trevliga, vanliga och valdigt sympatiska. Vi har en kvinnlig gynekolog som kommer vara var lakare under hela tiden och aven under forlossningen. Enda anledningen till att vi kunnat valja privat klinik ar for att jag har en sjukforsakring via jobbet som betalar tillbaka 90% av alla kostnader, visst jag maste lagga ut pengarna men sa smaningom hittar dom tillbaka in pa kontot, nastan allt i alla fall. Lakaren ar super, valdigt trevlig och sympatisk, noggrann och forklarar allt. Hittills har vi pa bade kontrollerna gjort ultraljud sa vi har tva sma dvd filmer hemma som sambon brukar titta pa! ;) Fram till vecka 32 eller nagot sant kommer jag ga en gang i manaden pa kontroll och sedan en gang i veckan fram tills det ar dags. Det kanns valdigt tryggt att ga hos henne och veta att det ar samma person som ska vara med under hela tiden.

Forsta besoket saledes forsta ultraljudet gjordes i vecka 9, andra gjordes i vecka 12 och da gick lakaren igenom allt. Raknade fingrarna pa handerna, matte langden pa benen fran ljumske till kna, armar fran axel till armbage etc etc, allt for att se att allt ar som det ska och for att ta fram en rimlig statistik for att se om nagon extra koll ar behovlig eller ej, vad galler barnet skulle ha nagon kromosom forandring eller liknande. Valdigt imponerande att kunna se allt detta pa ett barn som ar 6,68 cm langt!!!

Nasta besok blir om tva veckor sa mer rapport om laget blir da! Nu borjar jag kanna av det hela oxa, inga sparkar o sant, men magen borjar vaxa, benen borjar bli svullna av denna himla varme vi har har i sodern... Sa det ar val bara att digga laget, det lar ju inte bli battre som visa kvinnor sakert kommer informera mig om! ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hörru, det går alldeles utmärkt att föda barn på julafton! Tro mig jag vet som bekannt...
Kram!

Anonym sa...

Och det går alldeles utmärkt att gå en hel massa dagar över tiden också, det vet jag!! O vad mysigt att vara gravid, jag saknar det lite faktikst, hur bisarrt det än kan låta, jag var ju så döless i slutet. Men kanske mest för att jag med största sannolikhet aldrig kommer vara gravid mer så känns det lite tomt. Men barnen är ju faktiskt ännu roligare på utsidan! Och du - man kan må jättebra under en graviditet, jag har mått toppen under nästan alla mina 18 månader. Utom förstås när jag kräktes bakom Finlans Bank (motsv Riksbanken) på väg till jobbet, men det var ju ett undantag... ;-)

Anonym sa...

Jättegrattis. Hoppas att allt går bra och att du får må bra. Ta hand om er// Kramar Ullis